dc.contributor.author | Rüegg, Anja Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2024-05-27T11:30:08Z | |
dc.date.available | 2024-05-27T11:30:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3131528 | |
dc.description.abstract | Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilbyr oppgaven en omfattende tilnærming for å fremme kulturell sensitivitet og forståelse blant elever. En empirisk studie kartlegger kunnskapsnivå og holdninger til samisk kultur blant videregående elever. Oppgaven konkluderer med praktiske anbefalinger for å inkludere samiske temaer i teaterundervisningen, og understreker viktigheten av kulturell respekt og autentisk representasjon. | en_US |
dc.publisher | Kunsthøgskolen i Oslo | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Eksamensoppgave PPU scenekunst;Teater | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen | en_US |
dc.type | Other student thesis | en_US |