• Udvidelse af dramatikerens kampzone 

      Thygesen, Mads (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Med etableringen af en forsøgsordning ved Aarhus Teater fik dansk teater sin første dramatikeruddannelse i 1992. Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater var blandt de første i de nordiske lande, men den blev først permanent ...
    • Undervisningsformer i språk-, tale- og stemmedannelse. - En kartlegging av studentenes erfaringer og innspill 

      Wennersten, Maria Rosanna; Sogn, Miriam (Lecture, 2021)
      Kartleggingen av undervisningsformer brukt i emnet «Språk-, tale- og stemmedannelse» ble gjort i samarbeid med høgskolelektor Miriam Sogn våren 2018. Behovet for kartleggingen oppsto da Teaterhøgskolen økte sin årlige ...
    • Utvikling av metoden språkovergang i møte med scenisk integrering (2015-2021) 

      Wennersten, Maria Rosanna; Sogn, Miriam (Research report, 2021)
      Denne teksten beskriver et kunstnerisk og pedagogisk utviklingsarbeid utført og skrevet av høgskolelektorene Miriam Sogn og Maria Rosanna Wennersten, som begge har undervist ved Teaterhøgskolen siden høsten 2013. Sammen ...
    • Veksthuset / Fyrsten - Machiavelli-variasjoner 

      Lid, Tore Vagn (Performing arts, 2017)
      I forbindelse med prosjektet Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater, utvikler Tore Vagn Lid makroetyden "Fyrsten - Machiavelli-variasjoner" på Nationaltheatret. På Malersalen forsøkes det å gjøre teatret til ...
    • «Wild Poem» - et KUF prosjekt med Marius Holth, i samarbeid med Carle Lange 

      Holth, Marius (Research report, 2020)
      «Wild poem» er et samarbeidsprosjekt mellom sanger/komponist Marius Holth og scenograf Carle Lange. Vi vil utvikle et polyvokalt musikkteater der dramaet oppstår i møtepunktet mellom musikken, tekstene og det sceniske ...