Now showing items 25-44 of 47

    • PHONOTOPE 4. Elementære undersøkelser av et verk (2015-2022) 

      Lange, Carl Christian (Other type of report, 2021)
      PHONOTOPE 4 - elementære undersøkelser av et verk, er Carle Langes første forskningsprosjekt på Kunsthøgskolen med støtte fra det interne KUF-programmet. Prosjektet tar utgangspunkt i en komposisjon av Rolf Wallin, og ...
    • Polarisering og flerstemmighet | Kampen om Gud 

      Stene, Øystein (Other presentation, 2017)
      Presentasjon av romanen og lydboka De opplyste, lesninger av Maria Sand, Espen Kloumann Høiner, Thea Stabell og Alva Pauline Gjerde. Påfølgende debatt ledet av Marco Demian Vitanza, med Ole Martin Moen, Espen Ottosen og ...
    • Presentation Klækken 09.03.17 

      Næss, Tale (Lecture, 2017)
      My research is on playwriting. On writing plays. I have called my research from 1:100 - and back again. I have given myself the task to explore how to write a play, or plays - that presents a multitude of perspectives. ...
    • Prosjektbeskrivelse 2015 : Fra 1:100 - eller kunsten å fortelle et "vi" 

      Næss, Tale (Other type of report, 2016-01-28)
      De siste årene har jeg kjent på en stor uro. Jeg lever i det jeg har kalt en etisk spenning. Den lille og den store historien har begynt å blande seg, og det har blitt mer problematisk å se mitt eget liv isolert fra «de ...
    • [Prosjektpresentasjon] 

      Iunker, Finn (Other presentation, 2016-03-16)
      Presentasjon av stipendiatprosjekt på Norwegian Artistic Research Spring Forum, Holmen fjordhotell, Asker. 16. mars 2016. Arrangør: Norwegian Artistic Research Programme. Moderator: Ellen Røed.
    • Refleksiv dramaturgi: Etyder for et (scene)kunstfelt i endring 

      Lid, Tore Vagn (Book; Peer reviewed, 2018)
      Den som leser disse ordene, befinner seg nå allerede over terskelen til en samling av det forfatteren har kalt refleksive etyder. Ordet etyde utvides her fra musikkens mest ‘klassiske’ avdeling, hvor det betegner et ...
    • Reflexive Dramaturgy - Scenic Digital Book Launch by Tore Vagn Lid 

      Lid, Tore Vagn (Performing arts, 2021)
      The book «Reflexive Dramaturgy» makes up the last part of a perennial artistic research project that Tore Vagn Lid has been leading as a professor at the Oslo National Academy of the Arts. The launch of the Norwegian edition ...
    • Report conference "On Directing" 17-19.03, KHIO Oslo 

      Hodne, Runar (Other type of report, 2017)
      Konferanse arrangert av Runar Hodne. Deltagere: Studenter og pedagoger fra Hochschule für Schauspielkunst "Ernst Busch", Berlin ; Den Danske Scenekunstskole, Köbenhavn, Dramatiska Institutet, Stockholm ; Teaterhögskolan i ...
    • S O A R E 

      Næss, Tale (Literary arts, 2013)
      «S O A R E» er en scenetekst for fem skuespillere eller flere. Stykket er skrevet i 2012-2013, og den ble startpunktet for Tale Næss stipendiatprosjekt i scenetekst på Teaterhøgskolen i Oslo. Stykket har hatt ...
    • Sang i teatret : en undersøkelse om betydningen av sang i teatret i Norge 

      Tunaal, Hege (Other type of report, 2015-03-26)
      Fra introduksjonen: "Den individuelle sangundervisningen ved Teaterhøgskolen har i de senere årene blitt sterkt redusert. Ut fra min erfaring som sangartist og sangpedagog i 36 år, er min påstand at sang, som jo består av ...
    • Skriver og spiller del 1: Karakterutvikling 

      Stene, Øystein (Working paper, 2017)
      "Skriver og spiller" er første del av et større prosjekt som skal utforske skapende relasjoner mellom dramatiker og skuespiller. Med prosjektet ønsker jeg å utforme et språk og en metodikk for samarbeid mellom profesjonene ...
    • Skriver og spiller del 2: Konseptutvikling 

      Stene, Øystein (Working paper, 2018)
      ”Skriver og spiller” er et større langsgående forskningsarbeid som skal undersøke skapende relasjoner mellom dramatiker og skuespiller. Med prosjektet ønsker jeg å uforme et språk og en metodikk for samarbeide mellom disse ...
    • Skuespillerens arbeid med tekst 

      Holter, Lars Erik; Strømdahl, Terje; Stene, Øystein; Lid, Tore Vagn; Gunnes, Turid (Book, 2017)
      Fra forordet av redaktør Lars Erik Holter: I 2012 holdt Teaterhøgskolen et seminar om skuespillerens arbeid med tekst. Blant annet ble deltakerne invitert til å dele sine tanker om ferdighets- og kunnskapsnivået til nylig ...
    • Skuespillerpodden 

      Stene, Øystein (Performing arts, 2023)
      Norsk: Skuespillerpodden er en podcast om og for skuespillerfaget, med ambisjoner om å drive formidlingsarbeid og delta i en større offentlig samtale om skuespillerkunst og performative strategier. Podcasten er altså i ...
    • Skyld 

      Pitzschker Henriksen, Hans (Performing arts, 2022)
      Norsk: Familien i moderne, vestlige samfunn har ikke alltid det veldig bra. Vi ser ikke så mye til hverandre, vi er ikke så ekstraordinært sammenknyttede, og mange av oss er eller blir i det minste ganske ensomme til ...
    • Stat og ekstase 

      Næss, Tale (Performing arts, 2016)
      Stat og ekstase er en forestilling med dans, installasjon, musikk og poesi. Medvirkende: Jon Tombre, Tale Næss, Liv Hanne Haugen, Amund Sjølie Sveen og Lawrence Malstaf. Premiere 24. juni 2016, Støperiet, Harstad.
    • STAT OG EKSTASE nedslag 2 

      Næss, Tale (Performing arts, 2017)
      Et av Tale Næss stipendiatprosjekt driver hun sammen med et kollektiv på fem voksne scenekunstnere. I 2016 laget de forestillinga "Stat og Ekstase" for Festspillene i Nord-Norge. Den 25. april 2017 åpnet de dørene for sin ...
    • Stemmer fra Israel. Hittetekster 

      Iunker, Finn (Literary arts, 2016)
    • Udvidelse af dramatikerens kampzone 

      Thygesen, Mads (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Med etableringen af en forsøgsordning ved Aarhus Teater fik dansk teater sin første dramatikeruddannelse i 1992. Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater var blandt de første i de nordiske lande, men den blev først permanent ...
    • Undervisningsformer i språk-, tale- og stemmedannelse. - En kartlegging av studentenes erfaringer og innspill 

      Wennersten, Maria Rosanna; Sogn, Miriam (Lecture, 2021)
      Kartleggingen av undervisningsformer brukt i emnet «Språk-, tale- og stemmedannelse» ble gjort i samarbeid med høgskolelektor Miriam Sogn våren 2018. Behovet for kartleggingen oppsto da Teaterhøgskolen økte sin årlige ...