• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Kunsthøgskolen i Oslo
  • 3. Studentarbeider
  • Teaterhøgskolen (The Academy of Theatre)
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Kunsthøgskolen i Oslo
  • 3. Studentarbeider
  • Teaterhøgskolen (The Academy of Theatre)
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hedda Gabler: fra analyse til forestilling

Øian, Peer Arne Perez
Master thesis
Åpne
2010-MA-Regi-Oian.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/159725
Utgivelsesdato
2013-12-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [6]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et forsøk på å analysere noen sentrale tematiske, estetiske

og metodologiske problemstillinger forbundet med min iscenesettelse av Henrik

Ibsens Hedda Gabler ved Nationaltheatret i Oslo. Iscenesettelsen utgjorde den

praktiske delen av min masteroppgave fra registudiet på Kunsthøgskolen i Oslo og ble spilt i perioden 28.08-23.10.2010 på Nationaltheatrets scene, Malersalen.

Hovedhensikten er å gjøre rede for et utvalg av de kuns-t/teaterhistoriske og estetiske

strategier jeg har benyttet meg av i de forskjellige fasene av arbeidet, fra

analyse/konsepsjonsutvikling, via samarbeidet med scenograficostyme og lysdesigner og til prøveperioden med ensemblet. I den forbindelse er det viktig å presisere at oppgaven hovedsakelig begrenser seg til problemstillinger som er relevante i forbindelse med regissørens arbeid med å iscenesette ferdigskrevet, klassisk dramatikk ved norske institusjonsscener.

Videre anser jeg det som betimelig å påpeke allerede i introduksjonen at "Metoden for handlende analyse" og "Metoden for fysiske handlinger" er de to

metodologiske/pedagogiske hovedverktøyene jeg har støttet meg til i alle faser av mitt arbeid med masteroppgaven. Mine undervisere ved i de ovennevnte metoder har vært professor Irina Malochevskaja og professor Hans Henriksen. Sistnevnte var også min veileder under arbeidet med masteroppgavens praktiske del. Til slutt inneholder oppgaven også noen anslag til en videre drøfting/problematisering

av regissørens rolle(r) innenfor det norske institusjonsteatret.
Beskrivelse
Masteroppgave i MA-regi, Kunsthøgskolen i Oslo, vår/høst 2010

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit