Hedda Gabler: fra analyse til forestilling
Master thesis
View/ Open
Date
2013-12-02Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [9]
Abstract
Denne masteroppgaven er et forsøk på å analysere noen sentrale tematiske, estetiske
og metodologiske problemstillinger forbundet med min iscenesettelse av Henrik
Ibsens Hedda Gabler ved Nationaltheatret i Oslo. Iscenesettelsen utgjorde den
praktiske delen av min masteroppgave fra registudiet på Kunsthøgskolen i Oslo og ble spilt i perioden 28.08-23.10.2010 på Nationaltheatrets scene, Malersalen.
Hovedhensikten er å gjøre rede for et utvalg av de kuns-t/teaterhistoriske og estetiske
strategier jeg har benyttet meg av i de forskjellige fasene av arbeidet, fra
analyse/konsepsjonsutvikling, via samarbeidet med scenograficostyme og lysdesigner og til prøveperioden med ensemblet. I den forbindelse er det viktig å presisere at oppgaven hovedsakelig begrenser seg til problemstillinger som er relevante i forbindelse med regissørens arbeid med å iscenesette ferdigskrevet, klassisk dramatikk ved norske institusjonsscener.
Videre anser jeg det som betimelig å påpeke allerede i introduksjonen at "Metoden for handlende analyse" og "Metoden for fysiske handlinger" er de to
metodologiske/pedagogiske hovedverktøyene jeg har støttet meg til i alle faser av mitt arbeid med masteroppgaven. Mine undervisere ved i de ovennevnte metoder har vært professor Irina Malochevskaja og professor Hans Henriksen. Sistnevnte var også min veileder under arbeidet med masteroppgavens praktiske del. Til slutt inneholder oppgaven også noen anslag til en videre drøfting/problematisering
av regissørens rolle(r) innenfor det norske institusjonsteatret.
Description
Masteroppgave i MA-regi, Kunsthøgskolen i Oslo, vår/høst 2010