Surfacing Solids
Doctoral thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118501Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK:
Prosjektet Surfacing Solids utforsker hvordan det å gå til opprinnelsen, eller roten av noe, kan forstås som en radikal kunstnerisk praksis, gjennom å la gjensidig avhengige materialer og fenomener, teknologier og apparater komme til overflaten, «i det som er i ferd med å bli» en Enaktiv assemblage.
Surfacing Solids undersøker hvordan mennesket, i våre sinn-kropper, blir berørt av og håndterer artefakter og kunstverk, som meningsbærende enheter. Det kunstneriske utviklingsarbeidet er informert av og snakker til hvordan materiell informasjon blir utsatt for transformerende prosesser i menneske-teknologiske relasjoner i kunst, historie og – den pågående – informasjonsalderen. Gjennom fokus på museumsartefakter – og i sær en middelaldersk amulett – kommer skulpturer og installasjoner, film, tekst og andre kunstverk til overflaten, sammenvevd som en kompositt og polyfonisk assemblage. Artefaktet og dets tilknyttede miljø – et arkeologisk funnsted, et arkiv, et konserveringslaboratorium og et kjernefysisk forskningsanlegg – fungerte som kontekstuelle steder i prosjektet, som resulterte i verk til utstilling, som publikasjon og for offentlige rom. I det kunstneriske utviklingsarbeidet blir tekstkilder fra norrøn poesi og materiell tekstkultur synliggjort gjennom høyteknologiske materialer, ved hjelp av digitale apparater, berøringsskjermer og algoritmer, forent i arbeid som kommenterer sin gitte situasjon innenfor museet eller stedsspesifisitet. Prosjektet har som mål å vise hvordan kulturelt minne kan oppfylle sitt potensiale om å peke til andre fremtidsscenarioer – i stedet for å benyttes til å lese historien tilbakeskuende. Gjennom praksisbasert forskning og prosessuell konstruksjon forener **Solid Surfaces** det ikke-enda-kjente fra fortid, nåtid og fremtid.
ENG:
The project Surfacing Solids explores how going to the origin, or root, of something can be understood as a radical artistic practice, by allowing interdependent materials and phenomena, technologies, and apparatuses to surface, "in what is becoming" an Enactive assemblage.
Solid Surfaces investigates how humans, in our mind-bodies, are touched by and handle artifacts and artworks, as meaning-bearing entities. The artistic development work is informed by and speaks to how material information is subjected to transformative processes in human-technological relations in art, history, and the ongoing Information Age. Through a focus on museum artifacts—and in particular a medieval amulet—sculptures and installations, film, text, and other artworks surfaced, woven together as a composite and polyphonic assemblage. The artifact and its associated environments—an archaeological site, an archive, a conservation laboratory, and a nuclear research facility—functioned as contextual sites in the project, resulting in works for exhibition, publication, and public spaces. In the artistic development work, textual sources from Old Norse poetry and material text culture are made visible through high-tech materials, using digital devices, touchscreens, and algorithms, united in works that comment on their given situation within the museum or site-specificity. The project aims to show how cultural memory can fulfill its potential to point toward alternative future scenarios—instead of being used to retrospectively read history. Through practice-based research and processual construction, Solid Surfaces unites the not-yet-known from the past, present, and future.