Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVinje, Petrine
dc.date.accessioned2024-02-19T14:05:24Z
dc.date.available2024-02-19T14:05:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118501
dc.description.abstractNorsk: Det kunstneriske forskningsprosjektet Surfacing Solids kartlegger nye strategier for å lage kunstverk. Prosjektet er informert av og snakker om hvordan materielle* data blir utsatt for transfigurative prosesser i menneske-teknologiske relasjoner i kunst, Historie og i den samtidige informasjonsalderen. Gjennom undersøkelser av en museums-artefakt – en middelaldersk amulett – kommer flerfoldige kunstverk til overflaten som tekst, fotografier, film, 3D-animasjoner, skulpturer og installasjoner, som alle er knyttet sammen en kompositt, polyfonisk assemblage. Museums-artefakten og dennes kontekster (et arkeologisk utgravningssted, et arkiv, et konservatorlaboratorie, et kjernefysisk forskningslaboratorie) fungerer som aggregater i prosjektet, som foldes ut som materialforskning, teknologiske bestrebelser, interdisiplinære samarbeid og resulterer i utforskende, estetiske verk for utstilling og offentlig rom. I Surfacing Solids kommer kunstverkene til syne som parallelle entiteter, som kommenterer på sin gitte situasjon i museet eller i det stedspesifikke. Slik stiller prosjektet spørsmål til, og foreslår nye holdninger til hvordan kulturelle minner kan oppfylle sitt potensial om å foreslå andre fremtider gjennom kunstverkets ontologi. Surfacing Solids utforsker fossile kompositter, minner i jorda, det ukjente i arkivet, gibberish i språk, glitcher i det virtuelle, uhell i datastyrt maskinering, midler til viten i det åndelige og i fenomenologisk epoché, som kommer sammen i det som er i ferd med å bli. Surfacing Solids utforsker hvordan vi er berørt av, beveget til og håndterer artefakter og kunstverk som meningsbærende enheter i våre sinn-kropper. Videre så utforsker Surfacing Solids opprinnelsen, eller roten av noe, iverksatt som en radikal kunstnerisk praksis, gjennom å la gjensidig avhengige materialer og fenomener, teknologier og apparater komme til overflaten, i ferd med å bli en Enaktiv assemblage. *materiell i denne kontekst er materie, energi og informasjon. English: The artistic research project Surfacing Solids maps out new strategies for making artworks. It is informed and speaks to the ways in which material* data are subjected to transfigurative processes in human-technological relations in Art, History, and in the current Information Age. Through the investigation of a museum artefact – a medieval amulet – multiple artworks surface as text, photography, film, 3D- animations, sculptures, and installation, all of which are interrelated in a composite, polyphonic assemblage. The museum artefact and its connected contexts (an archeological site, an archive, a conservator’s laboratory, a nuclear research facility) acts as aggregates in the project, that unfolds as material research, technological endeavors, interdisciplinary collaborations, and results in investigative aesthetic works for exhibition and public space. In Surfacing Solids artworks arise as parallel entities, commenting on their given situation within the museum or site-specificity. Thus, the project aims to question and propose new approaches to how cultural memory can fulfil its potential to suggest other futures through the ontology of the artwork. Surfacing Solids explores fossil composites, memories in the Earth, the not-yet-knowns in the archive, gibberish in language, glitches in the virtual, accidents in computer-run-machining, means of knowledge in the spiritual and phenomenological epoché, that act together in the process of becoming. Surfacing Solids investigates how we are touched by, moved to, and handle artefacts and artworks as meaning-bearing entities in our mind-bodies. Going further, Surfacing Solids is an exploration of the origin, or root of a subject, enacted as a radical artistic practice, by surfacing an interdependent world of materials and phenomena, technologies and apparatuses in a process of becoming an Enactive assemblage. *Material in this context is matter, energy, informen_US
dc.publisherKunsthøgskolen i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSurfacing Solidsen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal