Det som blir igjen
Visual arts

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098993Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektet «Det som blir igjen» fokuserer på emaljens egenskaper som kunstnerisk medium. Gjennom farge, tekstur og komposisjon, skapes en mutasjon av malerisk substans og teknikk. Ved fordypning i de forskjellige forbindelsene, både kjemiske og mekaniske, og kontrollerbare variabler som temperatur, metaller, legeringer og etterbehandling gjenoppdages emaljens egenskaper som relevant kunstnerisk virkemiddel på todimensjonal og tredimensjonal form, og i varierende format og størrelse. Prosjektet har er det hentet inspirasjon fra antikke greske og romerske gulvmosaikker der matrester og søppel er avbildet. Disse ble kalt ufeid gulv (asàrotos òikos) og kan ha vært et visuelt bevis på overflod og rikdom. Andre tolkninger kan være at det var mat for de døde, som et tidlig eksempel på memento mori.
Konkret har prosjektet materialisert seg i to installasjoner som har blitt presentert på fire utstillinger, en artist book og ble tildelt Kunsthåndverksprisen fra BKH i 2022.