Telle
Design
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670521Utgivelsesdato
2020-07-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Barth, Theodor [104]
Sammendrag
[WALKABOUT: click file NAVIGATION EXHIBIT]
En serie som—i 6 trinn—utforsker telling i aspekter som rommer en indre spenning: 1) handlingen helt mekanisk å telle og 2) vurderingen som ligger til grunn for at noe teller (og dermed skal telles). Paradokset rundt hvordan noe som telles i for store antall (eller gjentas over et visst antall ganger) undergraver mulighetene det har til å telle (i betydning at det har en verdi). I filosofen Spinoza’s terminologi: det som teller i tanken (har verdi) og det som telles i utstrekning, er to forskjellige ting. Å telle i tanke og utstrekning kan bære helt forskjellige veier, og kan også bidra i motsatt retning. Men de er også én i substans. Dette substansielle forhold ligger til grunn for jamføre Karl Marx med Spinoza: å yte etter evne og få etter behov er mulig i en verden som retter seg mot substansielle forhold. Et liknende forhold drøftes mellom det som tallmessig teller som utdanning.
Beskrivelse
Datasett (1 HEX) m/6 elementer: 1) forsøk; 2) prøv igjen; 3) gjør noe annet; 4) kom tilbake; 5) avlær; 6) kryss over.