dc.contributor.author | Barth, Theodor | |
dc.contributor.editor | Barth, Theodor | |
dc.coverage.spatial | Norway, Oslo | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-07-30T16:29:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-30T16:29:02Z | |
dc.date.issued | 2020-07-26 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2670521 | |
dc.description | Datasett (1 HEX) m/6 elementer: 1) forsøk; 2) prøv igjen; 3) gjør noe annet; 4) kom tilbake; 5) avlær; 6) kryss over. | en_US |
dc.description.abstract | [WALKABOUT: click file NAVIGATION EXHIBIT]
En serie som—i 6 trinn—utforsker telling i aspekter som rommer en indre spenning: 1) handlingen helt mekanisk å telle og 2) vurderingen som ligger til grunn for at noe teller (og dermed skal telles). Paradokset rundt hvordan noe som telles i for store antall (eller gjentas over et visst antall ganger) undergraver mulighetene det har til å telle (i betydning at det har en verdi). I filosofen Spinoza’s terminologi: det som teller i tanken (har verdi) og det som telles i utstrekning, er to forskjellige ting. Å telle i tanke og utstrekning kan bære helt forskjellige veier, og kan også bidra i motsatt retning. Men de er også én i substans. Dette substansielle forhold ligger til grunn for jamføre Karl Marx med Spinoza: å yte etter evne og få etter behov er mulig i en verden som retter seg mot substansielle forhold. Et liknende forhold drøftes mellom det som tallmessig teller som utdanning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | KHiO | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Økonomi | en_US |
dc.subject | Politikk | en_US |
dc.subject | Utdanning | en_US |
dc.title | Telle | en_US |
dc.type | Design | en_US |
dc.rights.holder | Professor Theodor Barth | en_US |
dc.subject.nsi | Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning | en_US |
dc.subject.nsi | Visuell antropologi | en_US |
dc.subject.nsi | Datafag | en_US |
dc.relation.project | Project Spinoza | en_US |