Botaniske observasjoner
Abstract
Norsk:
Utstillingen «Botaniske observasjoner» viser arbeid basert på en langvarig konseptuell tilnærming til iakttakelser og undersøkelser Camilla Luihn gjør i det urbane miljøet. I utstillingen viser Luihn verk med emalje som fellesnevner. Den beveger seg mellom verk som kan defineres som smykker og verk som henvender seg til rommet - i en stadig dialog med tilskueren.
Der Camilla Luihn beveger seg i bybildet observerer hun daglig etterlatte bananskall og har dokumentert en rekke av dem i bilder og i objekter. I Norge kastes mer enn 140 000 bananer hver dag. Og restene etter bananspisingen kan også sees på grunn av at bananskall kastes og legges over alt i byen. Kanskje tanken er at de går naturlig i oppløsning og absorberes på asfalten, på trafobokser eller i gresset? Denne fasinasjonen har resultert i utstillingen med tittel «Botaniske observasjoner».
Installasjonen «Bananas» består av en gruppe bananskall montert på vegg. «Det som er så fint med bananer, er at de har to eksistenser: en med skall og en uten, og det er to ganske ulike ting» (Claes Oldenburg). Og her ønsker Luihn å videreformidle denne dualiteten, det absurde, de kulturelle referansene, de seksuelle antydningene og den åpenbare (men ufrivillige) estetiske kvaliteten bananen har.
I tillegg viser Luihn en rekke verk der hun undersøker hvordan found objects i kobber kan reformuleres med dekonstruksjon og rekonstruksjon og noen gjenoppstår med emaljerte overflater. Luihn strekker dette mediet så langt hun kan og skaper en unik umiddelbarhet i materialet, noe som refererer til en lekenhet og undring - åpent for tilskuerens assosiasjoner og tolkninger. I verket «Avtrykk av byen» har Luihn gjort en rekke avtrykk i kobber av fysiske detaljer i bybildet, for så å emaljere og lage nye komposisjoner.
English:
The exhibition "Botanical observations" shows work based on a long-term conceptual approach to the observations and investigations Camilla Luihn makes in the urban environment. In the exhibition, Luihn shows works with enamel as a common denominator. It moves between works that can be defined as jewelery and works that address the room - in a constant dialogue with the viewer.
As Camilla Luihn moves through the cityscape, she observes banana peels left behind on a daily basis and has documented a number of them in photographs and in objects. In Norway, more than 140,000 bananas are thrown away every day. And the remains after eating bananas can also be seen because banana peels are thrown and left all over the city. Perhaps the idea is that they dissolve naturally and are absorbed on the asphalt, on transformer boxes or in the grass? This fascination has resulted in the exhibition entitled "Botanical observations".
The installation "Bananas" consists of a group of banana peels mounted on a wall. "What's so nice about bananas is that they have two existences: one with the peel and one without, and they are two quite different things" (Claes Oldenburg). And here Luihn wants to pass on this duality, the absurd, the cultural references, the sexual hints and the obvious (but involuntary) aesthetic quality the banana has.
In addition, Luihn shows a number of works in which she investigates how found objects in copper can be reformulated with deconstruction and reconstruction and some are resurrected with enameled surfaces. Luihn stretches this medium as far as she can and creates a unique immediacy in the material, which refers to a playfulness and wonder - open to the viewer's associations and interpretations. In the work "Impressions of the City", Luihn has made a series of impressions in copper of physical details in the cityscape, then enamels and creates new compositions.