Språket som verktøy i undervisning av dans
Other student thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3131521Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Oppgaven tar for seg bruk av språk og samarbeid i danseundervisning, samt hvordan lærer kan legge til rette for et læringsmiljø som fremmer dette. Problemstillingen er: Hvordan kan samarbeidslæring og bruk av språk fremme læring i undervisning av dans og danserettet styrketrening, og hvordan kan jeg som lærer tilrettelegge for et gunstig læringsmiljø som fremmer dette? Oppgaven tar for seg tidligere forskning gjort på temaet, Vygotsky’s sosiokulturelle teori og Dewey’s teorier om hvordan språk, samhandling og refleksjon kan bidra til å fremme læring. Videre går den inn på samarbeidslæring og læringsmiljø før teorien drøftes opp mot egne praksiserfaringer.
English:
The assignment focuses on the use of language and collaboration in dance education, as well as how teachers can facilitate a learning environment that promotes this. The research question is: How can collaborative learning and the use of language promote learning in dance and dance-specific strenght training, and how can I, as a teacher, facilitate a learning environment that promotes this? The assignment reviews previous research on the topic, Vygotsky’s sociocultural theory and Dewey’s theories on how language, interaction and reflection can contribute to learning. Furthermore, it delves into collaborative learning and learning environment before discussing the theory in relation to personal practical experiences.