Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAubyn, Victor Kojo
dc.date.accessioned2024-05-07T11:10:03Z
dc.date.available2024-05-07T11:10:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129445
dc.description.abstractEnglish: This thesis delves into the complex relationship of identity, looking at how posters and colour act as transference connecting and defining identity beyond the boundaries of race, religion, ethnicity, gender, space, and time. While it tends towards individualism, it also informs our collective identity and shared narratives. Likewise, it also illustrates the cyclical nature of these narratives. Placing them in a constant state of repetition and transformation. As a result, this thesis draws inspiration from Christina Sharps's work In the Wake: On Blackness and Being as a ‘Weathered Condition.’ The thesis also looks at the potential of these posters and colours to evoke memories as they display the tendency of photography and influence how we interact with past and future occurrences. Focusing on the work of Susan Sontag’s “On Photography,” Guy Debord’s “The Spectacle of the Society” and Roland Barthes' insightful discourse on the emotional impact of details in a photograph, a profound emotional response of the viewer's interpretation. Informing my artistic practice and the project, a huge pile of corpses. Which reflects on the singularities of occurrences, the repetition and transformative aspects of occurrences that define identity. Involving the appropriation and incorporation of the aesthetics from my immediate environment, from aged posters, signs, and countless elements. Also, the appropriation, of historically documented images associated with pivotal moments of the slave trade, apartheid, and the civil rights movement, as a backdrop to tell stories about the human condition across time, which envelops us like the weather. Through the lens of colour, weathered posters, memory, and appropriation, this thesis examines how these diverse aspects collectively shape one's sense of self and influence interactions with the world. Focusing on colour, historically documented images and elements present in weathered posters as an emotional trigger to evoke reflections and conversations on the transformative, collective, individualistic and singularities of identity in different geographical regions and the repetition of these narratives. Inspired by the storytelling tendency of Kumawood posters, movies, and artists such as Andy Warhol, Godfried Donkor, Yinka Shonibare and Zohra Opoku, from their use of materials, interaction with the environment and history. And outlining my creative process, which involves incorporating various artistic techniques, including handmade painting, textile printing, and wood engraving. Norsk: Denne oppgaven går inn i det komplekse forholdet mellom identitet og ser på hvordan plakater og farger fungere som overføring som forbinder og definerer identitet utover grensene for rase, religion, etnisitet, kjønn, rom og tid. Selv om den tenderer mot individualisme, informerer den også vår kollektiv identitet og delte narrativer. På samme måte illustrerer det også den sykliske naturen til disse fortellingene. Plassere dem i en konstant tilstand av repetisjon og transformasjon. Som et resultat, denne oppgaven henter inspirasjon fra Christina Sharps sitt arbeid In the Wake: On Blackness and Å være som en "forvitret tilstand". Oppgaven ser også på potensialet til disse plakatene og fargene for å fremkalle minner når de vise tendensen til fotografering og påvirke hvordan vi samhandler med fortid og fremtid hendelser. Med fokus på arbeidet til Susan Sontags "On Photography", Guy Debords "The Spectacle of the Society» og Roland Barthes' innsiktsfulle diskurs om den emosjonelle innvirkningen av detaljer i et fotografi, en dyp følelsesmessig respons av betrakterens tolkning. Informere min kunstneriske praksis og prosjektet, en stor haug med lik. Som reflekterer over singulariteter av hendelser, repetisjon og transformative aspekter av hendelser som definere identitet. Involverer appropriering og innlemmelse av estetikken fra min nærmiljø, fra gamle plakater, skilt og utallige elementer. Også tilegnelse, av historisk dokumenterte bilder assosiert med sentrale øyeblikk av slavehandel, apartheid og borgerrettighetsbevegelsen, som et bakteppe for å fortelle historier om menneskelig tilstand over tid, som omslutter oss som været. Gjennom linsen av farger, forvitrede plakater, hukommelse og appropriasjon, denne oppgaven undersøker hvordan disse ulike aspektene til sammen former ens følelse av selvtillit og innflytelse interaksjoner med verden. Med fokus på farger, historisk dokumenterte bilder og elementer som er tilstede i forvitrede plakater som en følelsesmessig trigger for å fremkalle refleksjoner og samtaler om de transformative, kollektive, individualistiske og singularitetene til identitet i ulike geografiske regioner og gjentakelsen av disse fortellingene. Inspirert av historiefortellingstendensen til Kumawood-plakater, filmer og artister som Andy Warhol, Godfried Donkor, Yinka Shonibare og Zohra Opoku, fra deres bruk av materialer, samspill med miljø og historie. Og skisserer min kreative prosess, som innebærer å inkludere ulike kunstneriske teknikker, inkludert håndlaget maleri, tekstil trykking og tregravering.en_US
dc.publisherKunsthøgskolen i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave Avdeling Kunst og håndverk;Medium- og materialbasert kunst
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleA HUGE PILE OF CORPSES WEATHER PROCESSES IN THE FACE OF SHARED NARRATIVEen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal