Infrastructures for Artistic Research
Conference lecture
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3113918Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk:
Infrastrukturer for kunstnerisk forskning, med Marwa Arsanios og Dora García
Det ser ut til å være en viss konsensus om den gradvise konsolideringen av et eget forskningsfelt, nemlig kunstnerisk forskning. Det er ingen tvil om at de mange høyere kunstutdanningene og deres ulike tradisjoner har integrert kravene til akademisk forskning i den kunstneriske utdanningen. Fremdeles er det imidlertid vanskelig å forstå nøyaktig hva kunstnerisk forskning består av, hvordan den foregår og hvordan man kan skape rammer for den. Med en forkjærlighet for å fordype seg i detaljer fremfor å falle inn i generaliserende abstraksjoner, foreslår dette programmet å undersøke to casestudier som fokuserer på mulighetsbetingelsene for slik forskning.
Det vil si i de infrastrukturelle komposisjonene som opprettholder den. Hver av sesjonene er utformet for å gå i detalj om de metodene, nettverkene, prosessene og ressursene som har gjort det mulig for hver enkelt kunstner å forske. Hver kreative prosess magnetiserer eller påkaller de strukturene den skal utvikle seg i, og en del av forskningsprosessen er utvilsomt artikuleringen av denne infrastrukturen. I møte med vanskeligheten med å finne et mønster, velger Infrastructures for Artistic Research å samle svært situasjonsbestemte analyser for gradvis å tegne konturene av et aktivitetsfelt der det må tas hensyn til det særegne ved hvert enkelt forskningsarbeid. Kanskje er det nettopp dette som er det særegne ved kunstnerisk forskning, at en del av skapelsen ligger i måten den utvikler seg på, i de infrastrukturelle betingelsene.
Med utgangspunkt i denne tilnærmingen foreslår vi to casestudier som viser hvordan kunstnere har muliggjort skapende forskningsprosesser ved å hybridisere disipliner og, fremfor alt, kulturelle og akademiske infrastrukturer.
English:
Infrastructures for Artistic Research, with Marwa Arsanios & Dora García
There seems to be a certain consensus on the gradual consolidation of a singular field of research, which would be artistic or artist research. Undoubtedly, the proliferation of higher education programs in the arts and their diverse traditions have integrated the requirements of the academic reserarch into artistic training. However, to this day, it remains elusive to grasp exactly what artistic research consists of, how it takes place, and how to generate accompanying frameworks for it. With a preference for delving into details rather than falling into generalizing abstractions, this program proposes to examine two case studies that focus on the conditions of possibility of such research. That is, in the infrastructural compositions that sustain it. Each of the sessions is designed to go into detail about the methodologies, networks, processes, and resources that made it possible for each artist to investigate. Each creative process magnetizes or summons the structures in which it will develop, and part of the research process is undoubtedly the articulation of that, its infrastructure. Faced with the difficulty of finding a pattern, Infrastructures for Artistic Research opts for the aggregation of very situated analyses in order to progressively draw the contours of a field of activity within which the singularity of each piece of research must be taken into account. Perhaps this is the peculiarity of artistic research, that part of the creation is in the ways it develops, in its infrastructural conditions.
Based on this approach, we propose two case studies that show how artists have made possible processes of creation-research by hybridising disciplines and, above all, cultural and academic infrastructures.
Beskrivelse
Lecture together with researcher and film maker Marwa Arsanios regarding the confluences and differences between two ways of putting together artistic production and artistic research.