KRYSTALLISERINGER—alkymi, design og romantikk
Lecture
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2986290Utgivelsesdato
2022-03-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Barth, Theodor [103]
Sammendrag
Forelesningen begrunner og demonstrerer en visuell inngang til analysen av et Biedermeier maleri (Wilhelm Bendz, 1830), fra den danske «guldalderen», for å utkrystallisere en bakgrunnsforståelse av det moderne, og tiden vi lever i nå. Et interiør portrett av FAMILIEN WAAGEPETERSEN. En visuell strategi og et eksempel på loggføring av en design-undersøkelse.
Forelesningen sammenlikner KRYSTALLISERING i alkymien (saltformasjoner), romantikken v/Stendhal (om kjærlighet) og modernismen v/Gilbert Simondon. Den visuelle metoden som brukes er enkel og begrenser seg til streker og skygger. Teorien er hentet fra Neil Forrests arbeid med krystallisering i arbeidet porØs (mht. datum).
Krystallisering blir brukt som et bilde på tidens arbeid i visuelle undersøkelser. Den visuelle inngangen brukes til å gå veien fra sansing til persepsjon. Og speiling undersøkes som mekanisme på persepsjonens område. Speiling: mer likt de systematiske forkskjellene som er å finne på en trykkeflate, enn etterlikning/mimesis.
Den visuelle inngangen videreføres til å drøfte sammensatte tidsaspektet i arbeidene til Reinhardt Koselleck (Futures past, 1979). Og til å sammenlikne barnas plass i familien historisk, med spesiell vekt før og etter 2. verdenskrig. Her går vi opp til og inn i vår egen tid. Fra å være små voksne til å ha rett til en barndom og en fremtid.
Med den forståelsen at Greta Thunberg markerer et nytt skille i barnas sosiale inntegning: barna er ikke fremtiden lengre. Og et nytt forhold mellom vokse og barn gror ut av miljøproblemene, dagens omskiftelige og turbulente forhold, og indikasjonene om at utfordringen står om å arbeide og tenke på nye måter i design. Hva vil det si å designe for kontaktsonen, når komfort sonen ikke er et selvskrevent alternativ?
Portrettgalleri: Wilhelm Ferdinand Bendz, familien Waagepetersen, Giorgio Vasari, Paracelsus, Stendhal, Gilbert Simondon, Reinhardt Koselleck, Theodor W. Holmsen, Christian Vennerød, Greta Thunberg, Aslak Sira Myhre, Sissel Furuseth, Laurraine Daston, Claude Shannon, Diego Velásquez (speiling), Matthew Fuller og Eyal Weizman, Mary Louise Pratt, Carle Lange.
Korrespondanse: « Jeg har forsøkt å sondre i takraset av kritiske hendelser vi opplever for tiden, gjennom et historisk tilbakeblikk som involverer et maleri (portrett av familien Waagepetersen av Wilhelm Bendz, 1830). Jeg har forsøkt å se på krystallisering som barn av en undersøkelse og som ved tidens arbeid gir et speil. Altså et speil til å se på tiden på tvers av tiden. Inspirert av Reinhardt Koselleck: en spesiell befordring vi kan finne i maleri, men også som en anledning til å se på andre medier som speil (men med utgangspunkt i maleriet som energiform, opphav og teori). Jeg håper derved å etablere et grunnlag for å forstå speilinger mellom skredet av hendelser i vår tid som vi forstår at er relatert fordi de forekommer nær hverandre tidsmessig. Jeg tenker at det her kan ligge nye horisonter og oppgaver for kunst og design idag.»
For avspilling av video, klikk på lysark nr. 7
Dedikert til Bjørn Blikstad
Beskrivelse
Lysark og manuskript.