Pulp Philosophy (The Film Machine/Conceptual Clusters)
Abstract
Kan kunst og forskning forenes?
Dette er ett av spørsmålene som står sentralt i Thomas Kvams stipendiatprosjekt Pulp Philosopy (The Film Machine /Conceptual Clusters). Som tittelen hentyder tok stipendiatprosjektet et konkret utgangspunkt i byggingen av en filmsimulator, men underveis beveget Kvam seg fra dette prosjektet og mot en mangfoldig produksjon av kunstneriske uttrykk: Satiriske animasjonsfilmer, bøker, videoinnstallasjoner, fotoprosjekter, inntallasjoner og konseptuelle arbeider. Kvam har videre kuratert utstillinger og etablert forlaget Office for Contemporary Anarchy. Hovedutstillingen var utstillingen Conceptual Clusters i Galleri Seilduken, Kunsthøgskolen i Oslo (2012).
Kvam har gitt den kunstneriske refleksjonsteksten form av en essayistisk roman, Pulp Philosophy Vol 1- Homo Sacco. Romanen er en kritisk gjennomgang av koblingen mellom kunst og forskning, som ifølge Kvam er en pågående utvanning av forskningsbegrepet. Homo Sacco karakteriseres som ”pulp philosophy”, der rammefortellingen er en eksplisitt skildring av kunststipendiaten Scram. Innenfor Program for kunstnerisk utviklingsarbeid gjennomgår Scram en politisk radikalisering, hvor den kunstneriske forskningen blir en legitimeringsstrategi.
Description
Hovedveileder: Kjell Bjørgeengen, kunstner og tidligere professor ved Statens kunstakademi. Biveileder: Brent Klinkum, kunstner, Frankrike.
Bedømmelseskomiteen: Leder: Jeremy Welsh, tidl. professor, Kunst- og designhøgskolen i Bergen ; Ina Blom, professor, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo ; Jesper Olsson, docent, Institutionen för kultur och kommunikation, Linköpings universitet