ἀνάπτυξις
Abstract
Norsk:
Denne samlingen av handouts kalles anaptúxis (ἀνάπτυξις) - et gresk begrep som betyr vekst, utvikling, forklaring. I lingvistikk definerer det innsettingen av vokaler som letter diksjon. I sum bestemmer det en spesiell type blomstring som skjer i overgangen fra en elementære strukturer til en komplekse helheter.
En rekke av disse utdelingene er viet til utforskning av potensialet i noen algebraiske uttrykk som stammer fra Jacques Lacans psykoanalyse. Denne interessen har opphav i et foredrag av Lacan om emnet kybernetikk. Å gå opp en annen sti enn f.eks. Gregory Bateson i den typen to-lags modeller vi finner i psyko-kybernetikk og metaloger.
Resultatet fra dette eksperimentet er en avkortet versjon av Lacans systematiske siktemål (hvis det er noe slikt) betegnet med £. Kanskje et humoristisk svar på Lacans symbol for det delte subjektet $. Det symbolske språket han utviklet i forbindelse med en oppstilling av endel ikke-intuitive ideer, er potensielt til stor støtte for å oppnå stabilitet for opplevelser og forestillinger i det grå spekteret.
Samlingen har vist seg å være en produktiv satsing på å utforske potensialet til topologiske modeller: et sted hvor design og antropologi overlapper hverandre. I sum har arbeidet med å forklare potensialet til £ vært å utforske om Lacan ganske enkelt brukte algebraiske uttrykk for å gi en vitenskapelig troverdighet til det han gjorde. Eller om det faktisk er noe matematikk i det. Min konklusjon er at det er det.
Matematikken i £ (en avkortet versjon av Lacans systematiske tilnærming) er i dialog med noen vanskelige spørsmål i ingenmannslandet mellom topologi og abstrakt algebra. Dette forsøker jeg å innse med andre som har vært interessert i modeller: f.eks. Fredrik Barth og Edmund Leach.
For lesere som er interessert i forholdet mellom kulturens komplekse dynamikk og (politisk) aktive undersøkelser, vil disse utdelingsarkene sannsynligvis gi en god utfordring. De er et resultat av en kombinasjon mellom konstruktiv arroganse og ydmyk aktivisme. Undersøkelsen er inspirert av Buckminster Fuller i design.
Hensikten med handouts er ikke pedagogisk, men å dele forsknings prosess i et u/ferdig format. Flere kokker kan bidra til tydeliggjøring. Ting som er i usegmentert område der det er vanskelig før det blir lett. Nummeringen av elementene kommer fra en årlig kvote på 120, som her blir overskredet.
English:
This collection of handouts is called anaptúxis (ἀνάπτυξις)—a Greek term determining growth, development, explanation. In linguistics, it determines the insertions of vowels that facilitate pronunciation. In sum, it determines a special kind of flowering that occurs in the transition from an elementary structure to a complex whole.
A number of these handouts are devoted to the exploration of the potential in some algebraic expressions originating from Jacques Lacan’s psychoanalysis. This interest originated from an exposé by Lacan on the topic of cybernetics. Walking up a different trail than e.g. Gregory Bateson in the kinds of two-tiered models we find in psycho-cybernetics, and metalogues.
The output from this experiment is a truncated version of Lacan’s system of approach (if there is anything such) denoted £. Perhaps a humorous response to Lacan’s symbol for the split subject $. The symbolic language he developed in conjunction with his lineup of non-intuitive ideas, is of potentially great support in acquiring stability for experiences and notions in the grey spectrum.
The collection has turned out to be a prolific venture in exploring the potential of topological models: an are a where design and anthropology overlap. In sum, the work at expounding the potential of £, has been to explore whether Lacan simply used algebraic expressions to give a scientific credibility to what he was doing. Or, whether there actually is some math in it. My conclusion is that there is.
The math in £ (a truncated version of Lacan’s systematic approach) are in dialogue with some thorny questions in the no-wo/man’s-land between topology and abstract algebra. This I attempt to home in with others who have been interested in models: e.g. Fredrik Barth and Edmund Leach.
For readers who are interested in the relation between the complex dynamics of culture, and (politically) active investigations, these handouts are likely to provide a good challenge. They result from a combination between constructive arrogance and humble activism. The exploration is inspired by Buckminster Fuller in design.
The purpose of the handouts is not pedagogic, but to share the research process in an un/finished format. More chefs can contribute to clarification. Things that are in unsegmented territory where it is difficult before it becomes easy. The numbering of the elements comes from an annual quota of 120, which is exceeded here.
Photo—Resvoll Holmsen, Hannah. (2023). Natur bevart i bilder. Nasjonalbiblioteket.