Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsendahl, Zeke
dc.date.accessioned2024-05-07T11:13:48Z
dc.date.available2024-05-07T11:13:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129447
dc.description.abstractEnglish: My work revolves around the typological transformation of forms and objects as they are diffused or spread between cultures. An object that is appropriated into a new cultural context will likely be adapted through being copied, a process in which it amalgamates with elements of the receiving material culture. It is given new shapes, functions, aesthetics and values and might not in the end be recognisable in comparison to the “original” form. The historical transformation of objects through copying invites fantastical interpretations into universes where objects from our world take unpredictable turns. Spiralling through time and space, constantly creating and being recreated, the object’s copying-journey has the dramatic qualities of a human life story. In this thesis, I first introduce my thoughts on copying and cultural appropriation. I then use these phenomena to present specific historic contexts where jewellery played a foundational role in European colonisation processes. Norsk: Arbeidet mitt dreier seg om den typologiske transformasjonen av former og objekter når de er spredt mellom kulturer. Et objekt som er appropriert inn i en ny kulturell kontekst vil sannsynligvis bli tilpasset gjennom å bli kopiert, en prosess der det smelter sammen med elementer fra den mottagende materielle kulturen. Den får nye former, funksjoner, estetikk og verdier og er kanskje ikke til å kjenne igjen i forhold til den "originale" formen. Den historiske transformasjonen av objekter gjennom kopiering inviterer til fantastiske tolkninger inn i universer der objekter fra vår verden tar uforutsigbare vendinger. Gjenstandens kopieringsreise spiraler gjennom tid og rom, skaper og gjenskapes stadig, og har de dramatiske kvalitetene til en menneskelig livshistorie. I denne oppgaven introduserer jeg først mine tanker om kopiering og kulturell appropriasjon. Jeg bruker deretter disse fenomenene til å presentere spesifikke historiske kontekster der smykker spilte en grunnleggende rolle i europeiske koloniseringsprosesser.en_US
dc.publisherKunsthøgskolen i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave Avdeling Kunst og håndverk;Medium- og materialbasert kunst
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleThis Game Whispersen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal