Rubber, Steel - Metalwork as an expressive media
Abstract
English:
I think of art as a human intervention that facilitates an emotional experience. In my work the intervention is material-based, pulling from a wide range of metal-working techniques both following craft tradition and contemporary experimental approaches.
To facilitate a response by a viewer, my work needs to be shown. At KHiO I dedicated my master education to learn how Installation can be leveraged to forward this goal.
In this text I will give as comprehensive as I can a description of my practice and of the current state of my work. I will describe my process and how my work comes to be created as well as presented. I will dedicate special attention to Installation and the Visitor as these aspects are central to my work here at KHiO.
I also provide references that might help the reader understand how my process looks as well as examples from my own practice to illustrate the development into my current understanding.
I will present the physical result of my master project and show concrete examples of my process, and my decisions.
I find inspiration in exploring the potential of each technique. Materiality includes the rigor of craft and conventional understanding of the methods, their applications and contemporary relevance in production and industry.
In “Rubber, Steel” I explore different aspects of the materiality of metal. Archetypal structures reminiscent of industry are juxtaposed with experimental emotive approaches. I leverage the tensions between impersonal materials, forms, techniques and the emotional layer below. This Installation juxtaposes metal as structure and industrial material with metal as emotive and introspective media. A Lamp and a frame are creating a tense space, the viewer must make a choice, to interfere to face the work or to walk around it. In this way the spectator is an actor of the scenery and is included in the ongoing unfolding of tensions. In the frame, burnt rubber and burnt stainless steel are hanging, surrounded by forged work. The viewer is free to contemplate their material features and emotional potential.
Norsk:
Jeg tenker på kunst som en menneskelig intervensjon som legger til rette for en følelsesmessig opplevelse. I mitt arbeid er intervensjonen materialbasert, og jeg benytter meg av et bredt spekter av metallbearbeidingsteknikker, både fra håndverkstradisjoner og moderne eksperimentelle tilnærminger.
For å skape en respons hos betrakteren må arbeidene mine vises. På KHiO viet jeg masterutdanningen min til å lære hvordan installasjon kan utnyttes for å fremme dette målet.
I denne teksten vil jeg gi en så utfyllende beskrivelse som mulig av min praksis og av den nåværende tilstanden i arbeidet mitt. Jeg vil beskrive prosessen min og hvordan arbeidene mine blir til og presenteres. Jeg vil vie spesiell oppmerksomhet til installasjonen og den besøkende, ettersom disse aspektene står sentralt i arbeidet mitt her på KHiO.
Jeg gir også referanser som kan hjelpe leseren til å forstå hvordan prosessen min ser ut, samt eksempler fra min egen praksis for å illustrere utviklingen frem til den forståelsen jeg har i dag.
Jeg vil presentere det fysiske resultatet av masterprosjektet mitt og vise konkrete eksempler på prosessen min og beslutningene mine.
Jeg finner inspirasjon i å utforske potensialet i hver enkelt teknikk. Materialitet inkluderer håndverksmessig stringens og konvensjonell forståelse av metodene, deres bruksområder og samtidsrelevans i produksjon og industri.
I "Rubber, Steel" utforsker jeg ulike aspekter ved metallets materialitet. Arketypiske strukturer som minner om industri stilles opp mot eksperimentelle, emosjonelle tilnærminger. Jeg utnytter spenningene mellom upersonlige materialer, former, teknikker og det emosjonelle laget under. I denne installasjonen sidestilles metall som struktur og industrielt materiale med metall som et emosjonelt og introspektivt medium. En lampe og en ramme skaper et spenningsfylt rom, og betrakteren må ta et valg, om han eller hun skal gå rundt verket eller blande seg inn i det. På denne måten blir betrakteren en del av scenografien og blir inkludert i den pågående spenningsutviklingen. I rammen henger brent gummi og brent rustfritt stål, omgitt av smidde arbeider. Betrakteren står fritt til å betrakte deres materielle egenskaper og emosjonelle potensial.