• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Oslo National Academy of the Arts
  • 1. Artistic Research
  • Avdeling Design
  • View Item
  •   Home
  • Oslo National Academy of the Arts
  • 1. Artistic Research
  • Avdeling Design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Film 1 Y

Helgesen, Rune Elias
Design
Thumbnail
View/Open
Film 1 Y 01.jpg (234.0Kb)
Film 1 Y 02.jpg (218.0Kb)
Film 1 Y 03.jpg (493.0Kb)
Film 1 Y 04.jpg (248.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2596311
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Avdeling Design [53]
Abstract
Film 1 Y er et forsøk på å lage en abstrakt animasjon, der lyden er et resultat av det du ser på skjermen. Filmen skal være så konkret som mulig, dvs den prøver ikke å illudere noe. Den består av bakgrunner som skiftes ut, med bevegelige kvadrater som flyter foran. Den har ingen rom/dybde som sådan, den er flat som et abstrakt ekspresjonistisk maleri (Pollock). Men den har høyre og venstre side - som gir utslag på lyden etterhvert som elementene beveger seg fram og tilbake. Og den har opp/ned - som påvirkere volumet på elementene. Filmen forholder seg til den lange tradisjonen av maleri/musikk/film som prøver å finne universelle sammenhenger mellom lyd/farge/bevegelse (Newton, Kandinsky, Klee, Scriabin, Richter, Ruttman, Bute osv). Grafiske elementer som beveger seg/vises på en skjerm lager ikke lyd. Men ved hjelp av programmer (bl.a Photosounder) som kan avlese forskjellene mellom sort/hvit som et lydspektrum, kan et bilde spilles av som en lydfil. De animerte bevegelige kvadratene har et frekvensområde som tilsvarer ca 1/3 av de store bakgrunnsanimasjonene, og ligger i midten av frekvensområdet siden de er mindre og dermed ikke kan inneholde de dypeste og høyeste frekvensene. Farge har lenge vært forsøkt koblet opp mot toner i skalaen, men ingen teori har kunnet påstå den er sann. Det har alltid vært synsing som ligger bak. Men gjennom en omregning av de elektromagnetiske bølgene som kommer mot jorden gjennom verdensrommet, kan det ha dukket opp en logisk metode for å linke lyd (frekvens) med lys (bølgelengde) Det elektromagnetiske spektret består av bølger i en rekke forskjellige stadier, og her finner vi synlig lys ca midt i, og hørbar lyd i den ene enden. Gjennom formelen Wavelength = Speed Of Light / Frequency of Oscillation, som i hovedsak ganger opp med 40 oktaver, gir det oss mulighet til å sammenligne farge og lyd. Det er ikke mulig å nøyaktig bestemme en farge/lyd-kombinasjon. Rødt er f.eks mellom frekvensområdet 370-415 Hz, sånn cirka. Så her ligger lyden i filmen. Enten avlest direkte av bildefilen, eller omregnete elektromagnetiske bølger. Sammensetning ved hjelp av tilfeldighetsgerator: For å unngå å lage en film der min smak spiller inn, er det hele satt sammen ved en tilfeldighetsgenerator. Men noe må selvfølgelig bestemmes på forhånd. Div baner kvadratene kan bevege seg i er forhåndbestemt, så bestemmer tilfeldighetsgeneratoren hvilken type kvadrat (farge eller animert s/h) som skal vises til en hver tid, og hvor lenge den skal vises. Det samme gjelder bunnanimasjonene. En annen bestemmelse som er tatt er at ingen kvadrater skal overlappe, dermed oppstår det forstyrrelser i faste banene, noen må vente til andre er ferdig før de kan gjøre det de skal.
Description
Stillbilder fra film

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit