Show simple item record

dc.contributor.authorKvam, Thomas
dc.date.accessioned2014-10-15T12:15:59Z
dc.date.available2014-10-15T12:15:59Z
dc.date.issued2012-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223941
dc.descriptionUtstilling i galleriet mot Steenstrups gate 15-23. september 2012. Utstillingen markerer avslutningen av Kvams forskningsprosjekt og består av videoverk, konseptuelle arbeider, samt bokutgivelser og dokumentasjon av prosjekter.nb_NO
dc.description.abstract– Fra essayistikken og krysskoblingen mellom populærkultur og kulturkritikk i filmene Eurobeing og iGandhi – The Fog of Peace (the deleted scenes), til Kvams konseptuelle arbeider – tenkt som komprimerte generiske scener for tenkning om og med kunst – sees en forhandling med kunsthistorien som ender i et grunnleggende spørsmål: hvor går grensen mellom politikk og kunst når rollen som borger forveksles med kunstnersubjektets ambisjoner, og den hvite kube med en politisk offentlighet? Spørsmålet fikk et kontant svar via Kvams forlagsvirksomhet. Her var intensjonen å avdekke eller aktualisere materiale som av ulike grunner unndras offentligheten og dermed sjelden blir gjenstand for kritisk evaluering. Som del av forlagsprosjektet publiserte Kvam amerikanske soldaters sensurerte bilder fra Irak og Afghanistan i boken nowthatsfuckedup/Krieg dem kriege – en utgivelse som senere førte til et hackerangrep på Kvams webside da boken ble lagt ut for nedlasting. Forsøket på å sensurere Kvams bok er tematisert i verket Attack: sett på avstand er verket et monokrom, ved nærlesing er verket en dokumentasjon av et digitalt bokbål. Fra dette perspektivet er stipendiatets veksling mellom ulike medier, fra videoinstallasjoner og maleri til bok og forlagsvirksomhet variasjoner over en konseptuell grunnholdning – som i utvidet forstand stiller spørsmål ved hvordan ulike medier danner betingelsene for hva man kan tenke. Kvams stipendiatprosjekt er således ikke en utstilling i konvensjonell forstand, men en essayistisk sekvens av verk. Det er altså ikke ett kjerneargument som ønskes fremført, men et forløp, hvor ulike posisjoner informerer hverandre, uten at enkeltelementene går opp i en foreskreven syntese. Utstillingen fremsetter heller et mulighetsfelt mellom genreteknologier, fra bilder og malerier til filmer og bøker, i en spørsmålsferd hvor kunstneriske metoder og arenaer settes på prøve, ikke for å utvide kunsten, men i et forsøk på å lokalisere og gjenfinne den.nb_NO
dc.description.sponsorshipStipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeidnb_NO
dc.language.isoothernb_NO
dc.relation.haspartSeparatutstilling bestående av videoverk, konseptuelle arbeider, samt bokutgivelser og dokumentasjon av prosjekter.nb_NO
dc.subjectseparatutstillingernb_NO
dc.titleConceptual Clustersnb_NO
dc.typeArtistic productionnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Kvam, Thomas [3]
    Stipendiat ved Avdeling Kunstakademiet -2014

Show simple item record