Kunst og frihet: Tekstdel
Abstract
Jeg har valgt å levere tekstdelen av mitt stipendiatprosjekt i form av fire essays. Her ser jeg grundig på noen utvalgte arbeider for å belyse hvordan konkrete estetiske valg i hvert enkelt prosjekt er forbundet med større politiske og sosiale spørsmål. Prisen for å gå detaljert inn i noen prosjekter, er at andre ikke blir drøftet like inngående. Tanken er at spesifikke analyser av enkeltprosjekter indirekte belyser spørsmål som angår andre arbeider utført i stipendperioden og slik kan antyde sammenhenger.
Jeg har valgt å skrive om arbeider som jeg mener trenger å belyses sterkere – arbeider der en utfyllende tekst kan fungere produktivt, eller til og med ta opp i seg og endre arbeidet. Et eksempel på dette er essayet “Natur/Utstilling”; det tar for seg et prosjekt som ble gjennomført før stipendperioden, og som jeg alltid har regnet for mislykket. Som tekst endret arbeidet karakter og ble etter min mening et nytt og mer vellykket kunstprosjekt.
Det har vært viktig for meg at tekstene inngår som selvstendige enheter i den samlede produksjonen, snarere enn som supplement eller redegjørelse for det kunstneriske resultatet. En viktig drivkraft i arbeidet med tekstene har vært at de skal kunne brukes også utenfor Stipendiatprogrammets bedømmelsesstruktur; at de kan videreutvikles, framføres og publiseres i sammenhenger der de kan ha betydning. Siden det ikke er etablert strukturer i kunstfeltet som kan ta imot og bruke stipendiatenes kritiske refleksjoner, slik det er med doktorgradsavhandlinger i akademia, ender de som regel opp til internt bruk i bedømmelsen og ellers representert i institusjonenes arkiv. Det er etter min mening en viktig oppgave for stipendiatene å utforske tekstenes produksjons- og distribusjonsbetingelser og utforme dem slik at de kan tas i bruk. For eksempel har teksten “Natur/Utstilling” blitt framført som en slags performance på seminaret “Skolen er en fabrikk!” ved Henie Onstad kunstsenter i februar i år, og den publiseres også i antologien Phantom of Liberty (red. Lars Bang-Larsen/Tone Hansen, Sternberg Press 2013). Teksten “Rapport fra Livet på skolen IV” ble framført som forelesning på Hordaland kunstsenter i april i år, i forbindelse med utstillingen JENS – Ane Hjort Guttu, Adelita Husni-Bey og Guy Rombouts, mens teksten “Selvstendig kunstnerisk arbeid på høyt internasjonalt nivå” publiseres i fagbladet Billedkunst i juni i år.