Disputas: Marte Johnslien - Circumstantial Sculpture
Abstract
Det kunstneriske utviklingsarbeidet Circumstantial Sculpture er en mangefasettert og eksperimentell undersøkelse av skulptur, med et spesielt fokus på keramiske objekter. Arbeidet baserer seg på en overbevisning om at kunst kan være et virkningsfullt middel til å belyse sammenhenger mellom materialer og fenomen, grunnet dens evne til å tale om det mellomliggende.
Prosjektet Circumstantial Sculpture forsøker å belyse problemstillingen: Hvordan kan kunst som uttrykkes gjennom skulptur og dens omstendigheter utfordre et dualistisk verdenssyn og fremme et perspektiv som fokuserer på forbindelser og sammenhenger? Bruk av keramikk som et utgangspunkt åpner for en bred diskusjon av temaet, siden man i keramikken benytter seg av både menneskeskapte og naturlige materialer og prosesser. Prosjektet vil undersøke hvordan keramiske objekter kan legemliggjøre sitt eget referansemateriale og danne syntese med et valgt tema.
Noen av kontekstene Johnslien knytter prosjektet opp mot er økologi, natur, persepsjon og system/nettverk. Fargers materialitet og leirens evne til å binde seg med andre materialer er to aspekter ved keramikk som hun undersøker. I arbeidet med pigmentet titandioksid eksperimenterer hun med virkningen stoffet har i keramikken og knytter dette til både måten stoffet fungerer som en agent på i den kommersielle verden, og den negative effekten det har på miljøet. Det dokumentariske materialet fra hennes undersøkelser av stoffet, og de praktiske erfaringene hun tilegner seg i bruken av pigmentet på keramiske objekter, foldes sammen i prosessen med å avdekke sammenhenger mellom de to formene for materiale.
I doktorgradsarbeidet inngår prosjektene White to Earth (2020) og A Square on a Sphere (2018), med tilhørende bokverk, begge presentert ved ROM, Oslo, januar 2020.
Bedømmelseskomiteen skriver i sin rapport:
The candidate situates her project between, on the one hand, forms of crafts and art that come with a luggage of tradition and art history, and on the other hand a contemporary interest in the thinking of networks and materials and their integrated, agentic relation to larger (environmental, economic, industrial, institutional etc.) ecologies, in the wide sense of this term. This is a productive tension that runs throughout Johnslien’s works and projects and her written reflection on them. In accordance with the aim of her investigation to focus on connections and relationships, process and context are aspects of the public presentation of works: “I consider the reference material an essential part of the project, and the sculptural works are usually accompanied by books, documents or photographs that present aspects of my research”. Overall, Johnslien aims for her project to be “en samfunnsorientert diskurs”, and “political at heart».
In this way the candidate’s «material investigations” have far-reaching practical, conceptual and philosophical implications, both in relation to larger socio-environmental contexts and at the level of her own artistic process.
Description
Videoopptak av disputas.
Sted: ZOOM, Kunsthøgskolen i Oslo. Tid: 10. juni 2020.
Bedømmelseskomite:
Nina Malterud (NO), kunstner og tidligere professor og rektor ved Kunsthøgskolen i Bergen.
Camille Norment (US/NO), kunstner og tidligere professor i kunst ved Universitetet i Malmø.
Lars Bang Larsen (DK), kunsthistoriker og kritiker.
Veiledere:
Tiril Schrøder, kunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk.
Gerd Tinglum, kunstner og tidligere professor og rektor ved Kunsthøgskolen i Bergen, tidligere professor ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Aslaug Nyrnes, professor ved Fakultet for kunst, musikk og design - Universitetet i Bergen, professor ved Musikkonservatoriet - UiT, professor ved Institutt for Kunstfag - Høgskolen på Vestlandet.