Hva er kreativitet og hvilke faktorer kan påvirke kreativitetsutvikling i læringsprosess?
Abstract
NO:
Denne oppgaven undersøker begrepet kreativitet i utdanningssammenheng, med særlig fokus på danselinjen i videregående skole. Gjennom en kombinasjon av teori og et FoU-prosjekt analyseres hvordan faktorer som mentale vaner, selvtillit, indre motivasjon og læringsmiljø påvirker studenters kreative utvikling. Oppgaven fremhever betydningen av balansen mellom struktur og frihet, og viser hvordan gruppearbeid, improvisasjon og et trygt læringsmiljø fremmer kreativitet. Sammenligningen mellom studenters og læreres perspektiver gir innsikt i hvordan pedagogisk støtte kan styrke kreative prosesser i undervisningen.
ENG:
This thesis explores the concept of creativity in education, focusing on the upper secondary dance program. Combining theory with a research and development (R&D) project, it analyzes how factors such as mental habits, self-confidence, intrinsic motivation, and the learning environment influence students’ creative development. The work emphasizes the importance of balancing structure and freedom, and shows how group work, improvisation, and a supportive environment foster creativity. The comparison of students’ and teachers’ perspectives provides insight into how pedagogical support can enhance creative processes in education.