Storytelling Decology - Part 1
Abstract
ENG:
In 80 years’ time, or more, or less, my own daughter might be old enough to have grandchildren who might be old enough to have children of their own. What aspect of my inherited knowledge will they pass on to their descendants? How much of it will still be tainted with systemic racist, colonial and anthropocenic patterns of thinking?
RITUALS TALKING DECOLOGY: The Rhizomatic-Tree(s) (2025) is a multidisciplinary research-based artwork that also acts as my Master’s project, MFA in Art and Public Space at the Kunsthøgskolen i Oslo. This artwork, which encompasses an installation, performance and workshop, storytells and visualises the current explorations of my research project RITUALS TALKING DECOLOGY (2024-).
RITUALS TALKING DECOLOGY looks at generational knowledge through Decology as a way to question the systemic racist, colonial and anthropocenic paradigms in today’s Norwegian society. With the hybrid lens of an immigrant, mixed-race mother and person of colour, living in Norway, I question these paradigms and engage with a public similar to my own hybrid context, through a series of ritual-workshops, developed over the last few years.
Through these workshops, I apply mutual knowledge-sharing practices inspired from the intra-connectivity of ecological eco-systems as part of a developing ritual and participatory artist practice for exploring public space through ritual conversations. RITUALS TALKING DECOLOGY uses the workshop as a knowledge-sharing, care-informed, ritual space. The project explores how this space can be used for furthering conversations about inclusive, just and sustainable societies, aware of their past.
The aim of this research-based artwork is to put the RITUALS TALKING DECOLOGY project into relatable stories - specifically for a hybrid public - to reinforce a sense of community for and with this public, and open to a visitor public. Through this artwork, I invite the viewer to embark upon a visit of the various storytelling spaces of my practice: be it a ritual-workshop space inside an installation or an imagined space created by a performance or artist books. These spaces are meant to inspire dialogues and reflections on the importance of generational knowledge, time, identity and decoloniality in relation to how we humans co-relate with the 'other'.
NO:
Om 80 år, eller mer, eller mindre, kan det hende at min egen datter er gammel nok til å ha barnebarn som igjen er gamle nok til å få egne barn. Hvilket aspekt av min arvede kunnskap vil de føre videre til sine etterkommere? Hvor mye av den vil fortsatt være preget av systemiske, rasistiske, koloniale og antropocen tankemønstre?
RITUALS TALKING DECOLOGY: The Rhizomatic-Tree(s) (2025) er et tverrfaglig forskningsbasert kunstverk som også fungerer som mitt masterprosjekt, MFA i Kunst og Offentlig Rom ved Kunsthøgskolen i Oslo. Dette kunstverket, som omfatter en installasjon, performance og workshop, forteller og visualiserer de pågående utforskningene i mitt prosjekt RITUALS TALKING DECOLOGY (2024–).
RITUALS TALKING DECOLOGY undersøker generasjonskunnskap gjennom Decology som en måte å stille spørsmål ved de systemiske, rasistiske, koloniale og antropocen paradigmer i dagens norske samfunn. Med blikket til en etnisk-blandet innvandrer og mor med minoritetsbakgrunn i Norge, utfordrer jeg disse paradigmene og engasjerer meg i dialog med et publikum som speiler min egen hybride livserfaring – gjennom en serie ritual-workshops utviklet over de siste årene.
Gjennom disse workshopene benytter jeg meg av praksiser for gjensidig kunnskapsdeling, inspirert av den intra-forbundet naturen til økologiske økosystemer, som en del av en utviklende rituell og deltaker-basert kunstnerisk praksis for å utforske offentlig rom gjennom rituelle samtaler. RITUALS TALKING DECOLOGY bruker workshop-rommet som et rituell-sted for omsorgsinformert kunnskapsdeling. Prosjektet undersøker hvordan dette rommet kan brukes til å fremme samtaler om inkluderende, rettferdige og bærekraftige samfunn – bevisst av sin fortid.
Målet med dette forskningsbaserte kunstverket er å sette RITUALS TALKING DECOLOGY-prosjektet inn i gjenkjennelige fortellinger – spesielt for et hybrid publikum – for å styrke en følelse av fellesskap for og med dette publikummet, og å være åpent for et besøkende publikum. Gjennom dette kunstverket inviterer jeg betrakteren til å bli med på en reise gjennom ulike fortellerrom i min praksis: enten det er et ritual-workshop-rom inne i en installasjon, eller et forestilt rom skapt av en performance eller kunstnerbøker. Disse rommene er ment å inspirere til dialoger og refleksjoner rundt betydningen av generasjonskunnskap, tid, identitet og dekolonialitet i relasjon til hvordan vi mennesker samhandler med hverandre og med det ‘andre’.