Lacis/Benjamin: a standstill” in “Gli anni. Capitolo 1. Episodi di storia dell’arte a Napoli dagli anni Sessanta a oggi
Abstract
NO:
Kjerneutstillingen «Lācis/Benjamin, a standstill», som bringer kunstneren Dora Garcías arbeid i dialog med en dokumentutstilling kuratert av Andris Brinkmanis og Valentina Di Rosa, forteller historien om forholdet mellom den latviske filmskaperen, skuespilleren og teoretikeren Asja Lācis og den tyske filosofen Walter Benjamin. Korrespondansen mellom Lācis og Benjamin utgjør kjernen i Garcías forskning, som i sin praksis analyserer øyeblikk og karakterer i samtidshistorien for å åpne opp for refleksjoner rundt spørsmål om fellesskap og individualitet i nåtiden. En serie plakater og en tegning tegnet på bakken (som kunstneren bemerker, beskriver Benjamin i en av sine tekster sin egen selvbiografi som et rom som må krysses, en labyrint) plasserer forholdet mellom Lācis og Benjamin i en samtidshistorisk kontekst, og avslører forbindelseslinjene mellom deres historie og hendelsene som markerer de politiske og kulturelle vendepunktene i det tjuende århundrets Europa. Lācis som revolusjonær tenker vies særlig oppmerksomhet. García inkluderer et brev fra henne i Letters of Disappointment, i tillegg til ord fra andre fremtredende forfattere med en militant løpebane som tar for seg temaet skuffelse. I møte med det uoppfylte løftet om revolusjon - som forråder både Lācis og Benjamin - uttrykker disse kvinnene besluttsomhet og klarhet, og forvandler følelsen av skuffelse til ny energi som gir næring til kampen.
ENG:
The core exhibition “Lācis/Benjamin, a standstill”, which brings the work of artist Dora García into dialogue with a documentary exhibition curated by Andris Brinkmanis and Valentina Di Rosa, tells the story of the relationship between Latvian filmmaker, actor and theorist Asja Lācis and German philosopher Walter Benjamin. The correspondence between Lācis and Benjamin forms the core of García's research, whose practice analyzes moments and characters in contemporary history to open up reflections on questions of community and individuality in the present. A series of posters and a drawing drawn on the ground (as the artist notes, in one of his texts Benjamin describes his own autobiography as a space that needs to be crossed, a labyrinth) place the relationship between Lācis and Benjamin in a contemporary historical context, revealing the lines of connection between their history and the events that mark the political and cultural turning points of twentieth-century Europe. Particular attention is paid to Lācis as a revolutionary thinker. García includes a letter from her in Letters of Disappointment, as well as words from other prominent writers with a militant trajectory that address the theme of disappointment. In the face of the unfulfilled promise of revolution - which betrays both Lācis and Benjamin - these women express determination and clarity, transforming the sense of disappointment into new energy that fuels the struggle.