HEN-IMOT: Baroque Operas and Fluid Gender IdentityRediger
Abstract
NO:
Barokkoperaer ga en fascinerende mulighet til å utforske flytende kjønnsidentitet i moderne tolkninger. Disse operaene utfordrer vår oppfatning av kjønn som fast og binært ved å leke med grensene mellom maskulinitet og femininitet gjennom stemmer og teatralsk uttrykk. I dette prosjektet brukte vi bevisst denne kjønnsfleksibiliteten for å fordype oss i samtidige diskusjoner om kjønn og identitet i vårt arbeid og oppsetning av Händels opera Julius Caesar.
Intervjuet med Adrian Angelico og den påfølgende samtalen med publikum før premieren av Julius Caesar ga verdifulle innsikter til prosjektet vårt. Angelico er en transperson og samtidig en av Skandinavias fremste mezzosopraner.
ENG:
Baroque operas provided an intriguing opportunity to explore fluid gender identity in modern interpretations. These operas challenge our perception of gender as fixed and binary by playing with the boundaries between masculinity and femininity through voices and theatrical expression. In this project, we consciously used this gendered flexibility to delve into contemporary discussions about gender and identity in our work and the staging of Handel's opera Julius Caesar by Händel. The interview with Adrian Angelico and the subsequent conversation with the audience before our premiere of Julius Caesar added valuable insights to our project. Angelico Angelico is a transgender person and also one of Scandinavia's leading mezzo-sopranos.
Description
The project is an artistic exploration of fluid gender identity, based on operas from the Baroque era. The Baroque period, as an art-historical epoch, was marked by transcendence and a striving for greater unity. Within opera, this was reflected in transgressions and fluid boundaries, including those concerning gender.