Show simple item record

dc.contributor.authorDisen, Karen
dc.date.accessioned2019-10-01T09:15:05Z
dc.date.available2019-10-01T09:15:05Z
dc.date.created2018-11-01T12:12:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2018, 11 (03), xxii-xxxv.
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619556
dc.description.abstractI denne artikkelen skriver jeg om forholdet mellom hva ornamenter er og hvordan de blir oppfattet og misoppfattet. Jeg argumenterer for at ornamenter er sentrale i enhver billedbruk og forståelse. I Ornamentet ligger et enkel tilgjengelig visuelt uttrykk. I teksten gjør jeg et forsøk på å korrigere den gamle fordommen om at ornamenter ikke er meningsfylte. Jeg ønsker å vise at ornamentet er viktige i samtidskunsten. I den forbindelse minner jeg om at all kunst har vært samtidskunst en gang. Først presenterer jeg en introduksjon for å sette sammen flere perspektiver. Her tegner jeg et røft kart over hovedlinjene i det som har påvirket vårt forhold til ornamenter. Deretter bruker jeg eksempler for at leserne skal se hva den visuelle arumentasjonen hviler på, både av estetiske valg og komposisjonelle uttrykk.
dc.description.abstractOrnamenter
dc.language.isonob
dc.titleOrnamenter
dc.typeOthers
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumberxxii-xxxv
dc.source.volume11
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
dc.source.issue03
dc.identifier.cristin1625931
cristin.unitcode260,4,0,0
cristin.unitnameAvdeling Kunst og håndverk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record