dc.contributor.author | Disen, Karen | |
dc.date.accessioned | 2019-10-01T09:15:05Z | |
dc.date.available | 2019-10-01T09:15:05Z | |
dc.date.created | 2018-11-01T12:12:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2018, 11 (03), xxii-xxxv. | |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619556 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen skriver jeg om forholdet mellom hva ornamenter er og hvordan de blir oppfattet og misoppfattet. Jeg argumenterer for at ornamenter er sentrale i enhver billedbruk og forståelse. I Ornamentet ligger et enkel tilgjengelig visuelt uttrykk. I teksten gjør jeg et forsøk på å korrigere den gamle fordommen om at ornamenter ikke er meningsfylte. Jeg ønsker å vise at ornamentet er viktige i samtidskunsten. I den forbindelse minner jeg om at all kunst har vært samtidskunst en gang. Først presenterer jeg en introduksjon for å sette sammen flere perspektiver. Her tegner jeg et røft kart over hovedlinjene i det som har påvirket vårt forhold til ornamenter. Deretter bruker jeg eksempler for at leserne skal se hva den visuelle arumentasjonen hviler på, både av estetiske valg og komposisjonelle uttrykk. | |
dc.description.abstract | Ornamenter | |
dc.language.iso | nob | |
dc.title | Ornamenter | |
dc.type | Professional article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | xxii-xxxv | |
dc.source.volume | 11 | |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | |
dc.source.issue | 03 | |
dc.identifier.cristin | 1625931 | |
cristin.unitcode | 260,4,0,0 | |
cristin.unitname | Avdeling Kunst og håndverk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |