Kasbah vandringer II - fotografere, brodere og male
Abstract
Utgangspunkt for mine kunstneriske arbeider er forankret i postkolonial historie. Statskuppet i Algerie i 1965 avsatte Benn Bellas regjering. Kuppet fikk avgjørende betydning for min far, med den følge at vi
måtte flykte fra Algerie til Ungarn. Senere besluttet min mor seg for å returnere med søster og meg til Norge. Flukten/ reisen medførte tap av egen språklig og sosial forankring til far, hans familie og kultur som
formet barndommen. Denne i korthet beskrevet hendelse ligger som et bakteppe for min forskning og visuelle arbeid.
Kasbahen i Alger by befinner seg i gåavstand fra huset jeg levde mine første seks år. Kasbah tyder på en festningsby. Den arkitektoniske struktur er utviklet under ulike epoker formet av endred sosial og politiske kontekst. Den har vært utsatt for flere jordskjelv, kolonial krigføring og tidens slitasje. Synlige tegn på tidligere arkitektur bryter fram mellom, eller inn i blant yngre bygningsmasse. Bydelens komplekse arkitektur oppleves som et fysisk synlig utrykk for endringsprosesser. Jeg har tidligere foretatt to studiereiser til Alger, i 1999 og i 2006. Nå ønsker jeg å innlede en ny serie arbeider med en tredje reise. En viktig faktor er at min far er navlestreng til vår familie som bor i Kasbahen, og han begynner å nå høy alder.
Description
Hans Hamid Rasmussens bilder er tatt med et 4x5 tommer teknisk kamera. Fotografiene er bearbeidet med laserkutter for så å tilføres digitale programmerte broderier. Bildene er blant annet vist i en separatutstilling på Martin Asbæk Gallery, København, 09. februar - 17. mars 2018. Prosjektet er støttet av KUF-utvalget ved Kunsthøgskolen i Oslo.